Meillä Hubitilla yksi tärkeimmistä asiakaslupauksistamme on tehdä asiat älykkäämmin. Ja mitä tämä siis tarkoittaa? Lyhyesti sanottuna tätä: liian monet yritykset käyttävät monimutkaisia järjestelmiä, data on hajallaan, ja uusien teknologioiden kehittyessä lähes päivittäin monet turvautuvat jäykkiin prosesseihin ja vanhanaikaisiin suorituskyvyn mittareihin. 

Yritystä voi kuitenkin johtaa 2020-luvun loppupuolella toisinkin: enemmän joustavuutta, integroidut järjestelmät, helppokäyttöiset sovellukset, automaation ja tekoälyn tarkoituksenmukainen hyödyntäminen sekä helposti seurattavat ja hallittavat prosessit, joita tuetaan teknologian avulla. 

Näin tehdään älykkäämpää bisnestä! Avainasemassa älykkäässä liiketoiminnassa on tekkistäkki ja erityisesti liiketoiminnan ydinmoottori – CRM-alustasi. 

Viisi suurinta haastetta, joita yritykset kohtaavat CRM-alustan kanssa 

Uskokaa tai älkää, yhä tulee vastaan keskisuuria yrityksiä, jotka toimivat ilman CRM:ää – tai jos sellainen on, sitä käytetään huonosti. He ovat selvinneet tähän asti, mutta jopa teknologiassa jälkijunaan jääneet toimialat joutuvat kohtaamaan todellisuuden – hyvin pian. 

CRM-alustojen tärkeä rooli alkaa olla jo itsestäänselvyys, joten keskitytään sen sijaan niihin keskeisiin haasteisiin, joita yritykset kohtaavat ottaessaan käyttöön CRM-järjestelmää. Tämä on myös hyvä top 5 -lista niistä kriteereistä, jotka sinun tulisi ottaa huomioon valitessasi tarpeisiisi sopivinta CRM-alustaa. 

CRM valinnan 5 kriteeriä

Käyttäjäkokemus 

  • Suurin osa perinteisistä CRM-järjestelmistä on liian monimutkaisia ja niissä on liikaa toimintoja, jotka eivät ole käyttäjäystävällisiä. Tämä johtaa turhautumiseen ja alhaisiin käyttöasteisiin.  
  • CRM:n on oltava matkakumppani – mobiilikäyttömahdollisuus on ehdottomasti tärkeä. 

Omaksumisen helppous 

  • Uuden teknologian omaksumisen on oltava käyttäjille tehokasta paitsi käyttöönoton yhteydessä, myös kun tiimit etenevät ja/tai uudet työntekijät liittyvät yritykseen.  
  • Alustat, joiden omaksumisnopeus on todistetusti nopeampi, ennustavat suurempaa menestystä: varsinkin myyntitiimit haluavat päästä nopeasti käsiksi työhönsä, ja liian aikaa vievät, pitkät perehdytysohjelmat turhauttavat sen sijaan, että ne antaisivat positiivista uutta energiaa. 

Mukauttaminen ja skaalautuvuus 

  • Teknologialla on ja pitääkin olla vaikutusta strategiaasi, mutta loppujen lopuksi CRM-alustasi ei ole päällikkö, sinä olet. Mukauttaminen on siis kriittisen tärkeää – työympäristön on näytettävä ja tunnuttava helposti tunnistettavalta.  
  • Monimutkaisten järjestelmien kanssa CRM-räätälöinti asiakasrajapinnan tiimien tarpeisiin voi olla monimutkaista ja vaatia teknistä asiantuntemusta. Tämä johtaa yleensä riippuvuuteen ulkoisista kumppaneista, korkeisiin kustannuksiin ja kyvyttömyyteen tehdä joustavasti väistämättömiä pienempiä säätöjä, joita aika ajoin tulee vastaan. 
  • Skaalaaminen on toinen haaste: kun yritykset kasvavat ja asiakkaiden odotukset sekä teknologiat kehittyvät, CRM-alustan on pystyttävä skaalautumaan tehokkaasti kattamaan mm. lisääntynyt data ja käyttäjämäärät. 

Integroidut tekkistäkit ja tiedonhallinta 

  • Jos järjestelmää ei ole tarkoitettu integroitavaksi suurempaan ekosysteemiin, tai jos sen integrointi on kallista, älä osta sitä. Yksi suurimmista haasteista, joita CRM-käyttäjät kohtaavat, on laajempi ekosysteemi – kun data on useissa eri paikoissa ja järjestelmien välillä ei ole tai on vain vähän tiedonkulkua, soppa on valmis.  
  • On tärkeää varmistaa, että CRM integroituu saumattomasti muihin myynnin (esim. sähköposti, laskutus, ERP-järjestelmät), markkinoinnin (markkinoinnin automaatio, sosiaalinen media, verkkosivut) ja palvelujen (palvelupisteet, asiakasportaalit, tiketöinti, projektinhallinta) käyttämiin työkaluihin ja järjestelmiin, jotta asiakaskokemusta voidaan hallita tehokkaasti.  
  • Tiedon integrointi: Tiedon integroiminen eri lähteistä ja johdonmukaisuuden varmistaminen voi olla vaikeaa ilman helposti integroitavaa CRM-alustaa, joka kykenee toimimaan ensisijaisena totuuden lähteenä. 

Elinkaaren kokonaiskustannukset 

  • Tämä viittaa tietysti kaikkiin kustannuksiin, joita CRM-alustan omistamisesta tai käytöstä aiheutuu sen elinkaaren aikana, aina käyttöönotosta räätälöintiin, ohjelmistolisensseistä koulutukseen ja ylläpitoon sekä riippuvuuteen ulkoisista palveluntarjoajista ja muutoksenhallinnasta.  
  • Entäs se haaste? On todella vaikeaa ymmärtää, kuinka CRM-alustat eroavat toisistaan aloituskustannusten ja pitkän aikavälin kustannusten suhteen. Mitä lisenssiin sisältyy ja mitä ei? Mitä tarvitsen skaalaamiseen myöhemmin? Miten hinnoittelu muuttuu tulevina vuosina? Entä jos haluan siirtyä myöhemmin toiseen järjestelmään? Nämä keskeiset kysymykset on otettava huomioon. 

CRM-alustojen vertailu 

CRM-alustojen vertailu ei ole aivan yksinkertainen tehtävä. Hubit on koonnut aiheesta lyhyen oppaan, jonka avulla pääset alkuun. 

Nyt varmaankin mietit: “No niin, kuinkas nämä viisi haastetta vältetään ja ratkaistaan?”. Siitä lisää myöhemmin. Jos haluat lisätietoa nyt, voit soittaa meille Hubitille. Vaikka olemmekin akkreditoitu HubSpot-partneri, sen lisäksi yksi periaatteistamme on, että CRM-asiantuntijoina autamme yritystäsi ymmärtämään, mitä kannattaa tehdä, millä teknologioilla – ja miksi. 

Saatat myös tykätä

CRM, jota myynti haluaa käyttää. Miksi ja mitä se mahdollistaa?
CRM, jota myynti haluaa käyttää. Miksi ja mitä se mahdollistaa?
5 elokuuta, 2024

Menestyminen myynnissä perustuu moneen tekijään: se vaatii strategista lähestymistapaa, huolellista suunnittelua ja jatk...

Modernin CRM:n kustomointi - helposti tehokkuutta asiakasrajapintaan
Modernin CRM:n kustomointi - helposti tehokkuutta asiakasrajapintaan
13 heinäkuuta, 2023

Vanhoilla legacy-tietojärjestelmillä haettiin liiketoimintaan varmuutta ja vakautta: sama järjestelmä porskuttaa vuodest...

Mitä HubSpot CRM käyttöönotto sisältää?
Mitä HubSpot CRM käyttöönotto sisältää?
2 toukokuuta, 2023

Yrityksestä riippumatta uuden CRM:n käyttöönotto on kokonaisvaltainen projekti, jota kannattaa lähestyä tavoitteellisest...