AI:sta puhutaan, eikä suotta. Yhdessä dataa hyödyntävien, automaatio-alustojen kanssa, sen vaikutukset tulevat olemaan vallankumoukselliset. B2B-yritysten kilpailukyvyn näkökulmasta hetki on joko uhka tai mahdollisuus. Toimintaympäristömme fundamentaaliseen murrokseen voi reagoida taktisesti, ad hoc -periaatteella, tai muutosta voi suunnitella strategisesti ja jalkauttaa pro-aktiivisesti. Väitän, että huomisen menestyjät uudelleen-arvioivat nyt strategiansa peruspilarit puhtaalta pöydältä ja varmistavat, että voittavassa reseptissä huomioidaan pelin uudet säännöt. Miksi näin?

Generatiivinen AI on osa liiketoimintasi menestysreseptiä

Kysymys kuuluu - milloin? Bisneksen kannalta AI:n ja älyn vaikutus asiakaskokemuksen johtamiseen sekä yritysten kykyyn myydä ja palvella on kenties dramaattisempaa kuin mitään mitä on tapahtunut pariin vuosikymmeneen. McKinsey:n arvion mukaan generatiivinen AI voi lisätä globaaliin talouteen $2.6 - $4.4 biljoonaa per vuosi. Suomessa (ja erityisesti maailmalla) näkee disruption hedelmät, kun perinteisiin liikaa takertuvat yritykset saavat neniin ja toisaalla kasvajat pistävät pelikirjat uusiksi.

AI yksistään ei takaa menestystä, mutta sen hyödyntäminen kertoo yrityksen valinnoista päättää miten lisäarvoa luodaan. B2B-Kasvuyrityksiä yhdistävät Forresterin mukaan seuraavat kontrolloitavat tekijät: 
1.    Pakkomielle ymmärtää ostajia, sekä mitä lisäarvoa he vaativat ja tarvitsevat 
2.   Kyky limittää markkinoinnin, palvelut, tuotteet, ja myynnin. Lisäisin tähän (toim.huom.) asiakaspalvelun
3.   Teknologian ja teknologia-vetoisten innovaatioiden hyödyntäminen asiakkaiden saaman lisäarvon maksimoinniksi

2023 Sales Trends Report Global

 

Enemmistö vuoden aikana tapaamistani yritysjohtajista jakavat samat huolenaiheet ja kaikesta päätellen digitalisaatio on edelleen vatlaosalle kivulias prosessi. Vaikuttaa siltä, että digitaalisiin uudistuksiin on ikään kuin liu'uttu muun toiminnan lomassa, ilman suurempaa pläniä, minkä johdosta...

  • miittarit eivät heijasta tätä päivää
  • dataa on siiloissa siellä täällä 
  • fragmentoitunut tekkistäkki maksaa ja aiheuttaa käyttäjissä hämmenystä
  • prosessit ja tiimien limittäminen (yhteinen tapa toimia) ontuvat
  • automaatiota hyödynnetään vähän tai ei lainkaan
  • AI:hin suhtaudutaan hyvin varauksellisesti


 

75% yrityksistä eivät pärjää digitaalisessa kilpailussa

Tutkimukset tukevat samoja johtopäätöksiä. Esimerkiksi B2B-yrityksistä vain 13% ovat kokonaan tai melko hyvin limittäneet ja integroineet datan ja teknologiat. Joka kolmannen myynnin ammattilaisen ykköstavoite on tehdä myynnin prosessista tehokkaampi, mutta miten se voisi onnistua jos prosessit, data, tekki ja mittarit eivät kohtaa.

Tähänkö soppaan vielä sovittamaan AI? Ei missään nimessä. 

Liiketoiminnan uudelleen-arvioinnin hetki on nyt

Ratkaisu on mielestäni aika itsestään selvä: Formatiivisen muutoksen keskellä on tehtävä liiketoiminnan strateginen uudelleen-arviointi. Pöytä on joka tapauksessa hyvä puhdistaa aika ajoin, mutta tällä kertaa käyttäisin strategian päivitykseen termiä "re-imagine".  

Rajoitteet liiketoimintasi uudelleen-konseptoinnille asettaa usein oma horisontti, vaillinainen ymmärrys asiakkaiden muutoksen tilasta sekä ajantasaisen, huomisen teknologioiden ymmärryksen puute.

Mihin maailma on menossa? Vastauksia on vaikea saada kun operatiivinen kiire puskee päälle. Itse suosittelen avuksi ulkopuolista kumppania kuten Hubit:ia.

Generatiivisen AI:n aikakausi on vasta aluillaan. Asiakkaiden odotukset lisäarvosta muuttuvat, ja samalla esimerkiksi monet vanhat KPI:t joutavat historian kirjoihin. Jos koko strategia ei mene uusiksi, niin ainakin miten se toteutetaan.

On monia syitä miksi nyt on hyvä hetki arvioida liiketoiminnan peruspilarit uudestaan - ja ymmärtää datan, teknologian prosessien, automaation ja AI:n merkityksen strategisessa uudelleen-arvioinnissa.

Tärkein niistä lienee ymmärrys, että tulevaisuudesta ei pidä jäädä paitsi. Muutos luo uusia mahdollisuuksia ja valintojen aika on käsillä pitkästä aikaa oikein kunnolla.

Kevyt, ajatuksia herättävä arviointi? 

Kokosimme muutaman mielestämme keskeisen kysymyksen, joihin vastaamalla saat käsityksen missä yrityksesi kilpailukyky menee. Kokeile, niin saat arviomme😅 

Saatat pitää myös

Tehoa ja toiminnallisuutta HubSpot -integraation avulla
27 marraskuuta, 2019

HubSpot integraatiot voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan: 1. Natiivit 2. Integrointialustaa hyödyntävät 3. Täysin räätälöi...

HubSpot-uutuudet 2024: miten alusta kehittyy myynnin näkökulmasta?
31 tammikuuta, 2024

HubSpot kehittää alustaansa jatkuvalla syötöllä vastatakseen asiakkaidensa kasvaviin tietotarpeisiin ja tarjotakseen mah...

Asiakaskokemus, joka palvelee uutta normaalia? 5 asiaa, jotka myynnin ja markkinoinnin pitää ottaa haltuun
29 kesäkuuta, 2020

Syksyä kohden mentäessä on selvää, että kaikki toivovat asioiden palaavan edes osittain ennalleen. Päästään vähitellen k...