AI:sta puhutaan, eikä suotta. Yhdessä dataa hyödyntävien, automaatio-alustojen kanssa, sen vaikutukset tulevat olemaan vallankumoukselliset. B2B-yritysten kilpailukyvyn näkökulmasta hetki on joko uhka tai mahdollisuus. Toimintaympäristömme fundamentaaliseen murrokseen voi reagoida taktisesti, ad hoc -periaatteella, tai muutosta voi suunnitella strategisesti ja jalkauttaa pro-aktiivisesti. Väitän, että huomisen menestyjät uudelleen-arvioivat nyt strategiansa peruspilarit puhtaalta pöydältä ja varmistavat, että voittavassa reseptissä huomioidaan pelin uudet säännöt. Miksi näin?
Kysymys kuuluu - milloin? Bisneksen kannalta AI:n ja älyn vaikutus asiakaskokemuksen johtamiseen sekä yritysten kykyyn myydä ja palvella on kenties dramaattisempaa kuin mitään mitä on tapahtunut pariin vuosikymmeneen. McKinsey:n arvion mukaan generatiivinen AI voi lisätä globaaliin talouteen $2.6 - $4.4 biljoonaa per vuosi. Suomessa (ja erityisesti maailmalla) näkee disruption hedelmät, kun perinteisiin liikaa takertuvat yritykset saavat neniin ja toisaalla kasvajat pistävät pelikirjat uusiksi.
AI yksistään ei takaa menestystä, mutta sen hyödyntäminen kertoo yrityksen valinnoista päättää miten lisäarvoa luodaan. B2B-Kasvuyrityksiä yhdistävät Forresterin mukaan seuraavat kontrolloitavat tekijät:
1. Pakkomielle ymmärtää ostajia, sekä mitä lisäarvoa he vaativat ja tarvitsevat
2. Kyky limittää markkinoinnin, palvelut, tuotteet, ja myynnin. Lisäisin tähän (toim.huom.) asiakaspalvelun
3. Teknologian ja teknologia-vetoisten innovaatioiden hyödyntäminen asiakkaiden saaman lisäarvon maksimoinniksi
Enemmistö vuoden aikana tapaamistani yritysjohtajista jakavat samat huolenaiheet ja kaikesta päätellen digitalisaatio on edelleen vatlaosalle kivulias prosessi. Vaikuttaa siltä, että digitaalisiin uudistuksiin on ikään kuin liu'uttu muun toiminnan lomassa, ilman suurempaa pläniä, minkä johdosta...