Olen vuosien varrella auttanut eri organisaatioita ottamaan HubSpot CRM-alustan uudelleen käyttöön. Mitä, eikö kerta riitä? Ei aina. Toisinaan käyttöönotto on suoritettu alunperin heikosti, tai käyttöönotosta on aikaa ja käyttäjät ovat vuosien saatossa vaihtuneet, jne. Yhä useammin käyttöönotto on mielletty hetken jutuksi ja koko projektin muutosjohtamisen luonnetta ei ole ymmärretty oikein. 

Oletko valitsemassa CRM:ää? Kallistuitko jo HubSpotin suuntaan? Tässä lyhyesti vinkkejä hyvän käyttöönoton kumppanin valintaan.

Helposti omaksuttava ja skaalautuva HubSpot CRM on hyvä peli. G2 Crowd valitsi sen hiljattain maailman parhaaksi ohjelmistoksi, eikä syyttä! Hyväkään softa ei kuitenkaan pitkälle potki ilman sitoutuneita käyttäjiä, joten valinta käyttöönoton kumppanista on ensisijaisen tärkeä. Hyvä kumppani auttaa alkuun ja toisaalta kulkee mukana juuri niin kauan, että softaa käytetään halutulla tavalla ja tuloksia tulee.

Millä kriteereillä valitset kumppanin? Hyvään valintaan vaikuttavat monet tekijät, kuten ihan se miten hyvin tulette tyyppeinä toimeen. Asiaa kannattaa kuitenkin arvioida vähän pintaa syvemmältä, sillä päätös on lopulta tärkeä. Paljon riippuu toki tavoitteistasi: Oletko ottamassa Starter-versiota käyttöösi, ja haluat nopean, mutkattoman käyttöönoton PK-yritykselle? Vai oletko siirtämässä ammattimaista, viidenkymmenen hengen markkinointi- ja myyntiorganisaatiota vanhasta CRM:stä HubSpotiin? 

  1.  Näkemystä ja parhaita käytäntöjä: CRM:n ideana ei ole tarkoitus muuttaa strategiaanne, vaan mahdollistaa tehokkaampi tapa jäsentää data, hallita informaatiota, myydä ja markkinoida, sekä palvella paremmin. Silti, hyvä CRM ja sen edustama moderni teknologia mahdollistavat kosolti uusia asioita, joita voitte ketterästi toteuttaa paremman asiakaskokemuksen ja tuloksen nimissä. Hyvä kumppani ammentaa parhaita käytäntöjä ja tarjoaa arvokasta näkemystä, joiden pohjalta sijoittamasi investointi saadaan poikimaan nopeammin.

  2. Myynnin ja liiketoiminnan ymmärrys: HubSpot CRM on ensimmäinen asiakkuudenhallintajärjestelmä, joka palvelee myyntiä, markkinointia ja asiakaspalvelua yhden ja saman käyttöliittymän sisällä. Silti – ja koska sen tehtävänä on edistää kasvua – pitää osaavan kumppanin ymmärtää liiketoiminnan haasteita ja osata iskeä pöytään vahvaa myynnillistä näkemystä. Myynnin ja markkinoinnin sekä asiakaspalvelun limitys vaativat kykyä kulkea ylhäältä alaspäin ja takaisin: tavoitteista mittareihin ja prosesseihin, sieltä aina ohjelmiin, arkeen ja taas takaisin mittareihin ja tuloksiin. CRM vaatii CRM-osaajan, ja hyvä osaaja puhuu aina myyntiä.

  3.  Kokonaisympäristön osaamista: Tänä päivänä hyvin harva ohjelmisto tai alusta elää irrallaan, ilman kytköksiä muuhun teknologia-stäkkiin. Datan pitää kulkea, ja prosessien pitää nivoutua yhteen niin myynnissä kuin toiminnan ohjauksessa sekä laskutuksessa. Hyvä kumppani auttaa optimoimaan kokonaisympäristön, ja tarjoaa siihen kylkeen ketterät, modernit integraatiot ja migraatiot.

  4. Muutosjohtamisen kokemusta: Mikä on yksi suurimmista syistä miksi CRM:n käyttöönotto epäonnistuu? Tätä näkee valitettavan usein: Ei ymmärretä, ettei uusi arki asetu paikalleen hetkessä. CRM:n perusteet opitaan melko nopeasti, mutta se että työskentelyä seurattaisiin ja optimoitaisiin, käyttäjiä tuettaisiin ja mittareihin palattaisiin yhdessä sovitun käytännön mukaan - se vaatii muutosjohtamista ja sitä hyvä kumppani myös tarjoaa. Muutosjohtamisen puute löytyy myös aiemmasta listauksestani top 5 syytä, miksi CRM käyttöönotot epäonnistuvat.

  5. Mitattavat, selkeät ohjelmat: Palataan lopulta melko selkeään asiaan, mutta tärkeään. Asiakkaat ovat erilaisia, ja tarpeet voivat olla hyvinkin erilaisia riippuen toimialasta, yrityksen koosta ja tilanteesta. Mitattavuuden tulisi kuitenkin kulkea mukana heti käyttöönotosta alkaen. Samalla kokenut HubSpot Partner on vuosien varrella jäsentänyt, testannut ja harjoittanut palveluitaan niin, että ohjelmista saadaan toimiva peli haastaavaankin tilanteeseen. One Size Fits All -periaatetta on vaikea sellaisenaan toteuttaa, kun puhutaan CRM:stä.

Hyvän HubSpot-kumppanin metsästys

Liiketoiminnan ymmärrys. Prosessit. Datan arvostus. Kyky ymmärtää koko ekosysteemiä ERP:stä CMS:ään. Siinä hyvän CRM:n kumppanin kompetensseja ja vahvuusalueita.

Ehkä kuitenkin lopuksi nostaisin vielä yhden pehmeän kriteerin, nimittäin kulttuurisen FIT:n. Käyttöönoton onnistumisen edellytyksenä on, että molemmilla osapuolilla synkkaa - saadaanko porukat innostumaan, natsaavatko arvot, ollaanko tiukkapipoja vai pukkaako hymyä... näillä asioilla on iso merkitys.

Jos CRM on tärkeä, tee valinta itse

Mikä toimii yhdelle ei aina toimi toisella. Näinhän se on. Nostin tällä kertaa esille keskeisiä tekijöitä, joiden olen itse kokenut olevan keskiössä, kun pohdit HubSpot CRM:n käyttöönottoa ja siihen sopivan kumppanin valintaa. Onnistuminen on aina kahden kauppa, mutta viime kädessä päätös kumppanista on HubSpotin asiakkaan käsissä: Kumppanien valinnassa on mielestäni turha käyttää konsultteja, tärkeintä on itse olla mukana prosessissa, tehdä valinta selkeiden (omien) painopistealueiden perusteella - ja kuunnella intuitiota. 

Jos haluat kuulla lisää mitä me tarjoamme kumppanina, voit tutustua aiheeseen lisää täältä tai voit avata keskustelun myös suoraan!

 

Etsinnässä käyttöönoton kumppani?

Etsitkö kokenutta kumppania tukemaan yritystänne HubSpot CRM:n implementoinnissa yritykseenne? Jätä meille viesti niin voimme jutella lisää tilanteestanne!

 

Saatat pitää myös

Mitä HubSpot CRM käyttöönotto sisältää?
2 toukokuuta, 2023

Yrityksestä riippumatta uuden CRM:n käyttöönotto on kokonaisvaltainen projekti, jota kannattaa lähestyä tavoitteellisest...

Harkitsetko HubSpotia? Tässä yleisimmät syyt miksi CRM käyttöönotot epäonnistuvat
4 huhtikuuta, 2023

HubSpot valittiin hiljattain vuoden 2023 parhaaksi globaaliksi ohjelmistoksi. Ei siis mikään ihme, että kasvava määrä yr...

HubSpot  EMEA Rookie of the Year -palkinto napsahti Suomeen Hubit Oy:lle
7 helmikuuta, 2019

6.2.2019 – HELSINKI – Heinäkuussa 2018 perustettu Hubit Oy palkittiin 4.2.2019 HubSpotin Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan ...