Menneitä ovat ajat, jolloin myynti vain ojensi asiakkaan asiakaspalvelutiimille eikä sen koommin pitänyt yhteyttä. Myynnin ja asiakaspalvelun yhteistyö auttaa asiakassuhteen kehittämisessä ja mahdollistaa asiakkaan elinkaariarvon nostamisen. HubSpot CRM tarjoaa tähän yhteistyöhön helppokäyttöisen ja integroidun alustan.
Asiakassuhteen hoito on tärkeää - myös myynnin puolelta
Asiakassuhteen hoidon tärkeys tiedetään. Mutta asiakasedustajien lisäksi myös myynnin tulisi rakentaa suhdetta asiakkaaseen. Tämä toimii hyvänä kosketuspisteenä yrityksen ja asiakkaan välillä ja vahvistaa asiakkaan tunnesidettä yritykseen. Harvard Business Review'n(1) tekemän tutkimuksen mukaan asiakkailla, joilla on tunneside yritykseen, on tuplasti korkeampi elinkaariarvo kuin erittäin tyytyväisillä asiakkailla. Ei siis riitä, että asiakkaan pitää tyytyväisenä; myös syvempien siteiden luominen on tärkeää. Tällöin myynnin ei myöskään tarvitse olla kokoajan etsimässä uusia liidejä ja klousaamassa uusia asiakkaita, kun myös nykyisten asiakkaiden tarpeisiin kiinnitetään huomiota.
"Asiakkailla, joilla on tunneside yritykseen, on tuplasti korkeampi elinkaariarvo"
Kasvata liikevaihtoa lisämyynnillä
Aina puhutaan sales to service handoffista, mutta entäpä service to sales handoff? Tiiviisti asiakasrajapinnassa työskentelevä asiakasedustaja tunnistaa paremmin puutteet asiakkaan tuote- tai palvelukokonaisuudessa, ja tieto tulisi saada tehokkaasti kulkemaan myynnille. Näin saadaan lisämyynnin paikka vaikuttamatta tungettelevalta: 61% asiakkaista kokee ostokokemuksen positiiviseksi, kun myyjä ei ole painostava vaan tarjoaa relevanttia tietoa.(2) Lisämyynti tekee luonnollisesti hyvää kassalle: HubSpotin tutkimuksen mukaan yli 70% yrityksistä sanoo lisämyynnin tuottavan jopa 30% liikevaihdosta.(3) Kannattaa siis varmistaa, että handoff sujuu molempiin suuntiin saumattomasti.
Yksi alusta yhteistyölle
HubSpotissa kaikki tiimit työskentelevät jo samassa, intuitiivisessa ja helppokäyttöisessä alustassa, joten asiakkuuden hoito yhdessä on vaivatonta. Asiakkuus pysyy läpinäkyvänä ja kaikilla tiimeillä on pääsy tietoihin, mikä varmistaa kitkattoman kommunikaation. Asiakaspalvelija pystyy tägäämään myyjän asiakkaan korttiin, jolloin myyjän on helppo käydä läpi, mitä asiakkaan kanssa on juteltu, mikä on yrityksen tilanne muuten, ja onko heidän kanssaan meneillään muita diilejä tai esimerkiksi avonaisia tikettejä. HubSpotin automaatiot myös mahdollistavat tiedonkulun automatisoinnin: myyjälle voi lähteä suoraan tieto, jos asiakas on esimerkiksi vastannut lomakkeeseen tietyllä tavalla tai vieraillut tietyllä sivulla. Feedback survey -työkalu antaa tietoa asiakkaan tyytyväisyydestä ja uskollisuudesta yritystäsi kohtaan sekä mahdollistaa kustomoitujen kyselyiden luomisen asiakaskokemuksen yksityiskohtaisempaan tarkasteluun. Muun muassa näillä ominaisuuksilla pysyt aina ajantasalla asiakassuhteen tilanteesta ja voit sopeuttaa tulevat yhteydenotot asiakkaan silloiseen tilanteeseen.
Myyntiin erikoistunut HubSpot kumppani
Hubit on CRM:ään ja datalähtöiseen myyntiin erikoistunut HubSpot kumppani. Tarjoamme kattavien HubSpot-käyttökoulutusten lisäksi asiantuntijanäkökulman prosessien kirkastamiseen ja implementointiin alustaan sekä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun tehokkaaseen yhteispeliin. Voit lukea lisää myynnin palveluistamme täältä. Ja jos tavoitteena on saada eri tiimit työskentelemään kitkattomasti yhdessä yhdellä alustalla, ota yhteyttä ja jutellaan!