Menneitä ovat ajat, jolloin myynti vain ojensi asiakkaan asiakaspalvelutiimille eikä sen koommin pitänyt yhteyttä. Myynnin ja asiakaspalvelun yhteistyö auttaa asiakassuhteen kehittämisessä ja mahdollistaa asiakkaan elinkaariarvon nostamisen. HubSpot CRM tarjoaa tähän yhteistyöhön helppokäyttöisen ja integroidun alustan.

Asiakassuhteen hoito on tärkeää - myös myynnin puolelta

Asiakassuhteen hoidon tärkeys tiedetään. Mutta asiakasedustajien lisäksi myös myynnin tulisi rakentaa suhdetta asiakkaaseen. Tämä toimii hyvänä kosketuspisteenä yrityksen ja asiakkaan välillä ja vahvistaa asiakkaan tunnesidettä yritykseen. Harvard Business Review'n(1) tekemän tutkimuksen mukaan asiakkailla, joilla on tunneside yritykseen, on tuplasti korkeampi elinkaariarvo kuin erittäin tyytyväisillä asiakkailla. Ei siis riitä, että asiakkaan pitää tyytyväisenä; myös syvempien siteiden luominen on tärkeää. Tällöin myynnin ei myöskään tarvitse olla kokoajan etsimässä uusia liidejä ja klousaamassa uusia asiakkaita, kun myös nykyisten asiakkaiden tarpeisiin kiinnitetään huomiota.

"Asiakkailla, joilla on tunneside yritykseen, on tuplasti korkeampi elinkaariarvo"

 

Kasvata liikevaihtoa lisämyynnillä

Aina puhutaan sales to service handoffista, mutta entäpä service to sales handoff? Tiiviisti asiakasrajapinnassa työskentelevä asiakasedustaja tunnistaa paremmin puutteet asiakkaan tuote- tai palvelukokonaisuudessa, ja tieto tulisi saada tehokkaasti kulkemaan myynnille. Näin saadaan lisämyynnin paikka vaikuttamatta tungettelevalta: 61% asiakkaista kokee ostokokemuksen positiiviseksi, kun myyjä ei ole painostava vaan tarjoaa relevanttia tietoa.(2) Lisämyynti tekee luonnollisesti hyvää kassalle: HubSpotin tutkimuksen mukaan yli 70% yrityksistä sanoo lisämyynnin tuottavan jopa 30% liikevaihdosta.(3) Kannattaa siis varmistaa, että handoff sujuu molempiin suuntiin saumattomasti.

Yksi alusta yhteistyölle

HubSpotissa kaikki tiimit työskentelevät jo samassa, intuitiivisessa ja helppokäyttöisessä alustassa, joten asiakkuuden hoito yhdessä on vaivatonta. Asiakkuus pysyy läpinäkyvänä ja kaikilla tiimeillä on pääsy tietoihin, mikä varmistaa kitkattoman kommunikaation. Asiakaspalvelija pystyy tägäämään myyjän asiakkaan korttiin, jolloin myyjän on helppo käydä läpi, mitä asiakkaan kanssa on juteltu, mikä on yrityksen tilanne muuten, ja onko heidän kanssaan meneillään muita diilejä tai esimerkiksi avonaisia tikettejä. HubSpotin automaatiot myös mahdollistavat tiedonkulun automatisoinnin: myyjälle voi lähteä suoraan tieto, jos asiakas on esimerkiksi vastannut lomakkeeseen tietyllä tavalla tai vieraillut tietyllä sivulla. Feedback survey -työkalu antaa tietoa asiakkaan tyytyväisyydestä ja uskollisuudesta yritystäsi kohtaan sekä mahdollistaa kustomoitujen kyselyiden luomisen asiakaskokemuksen yksityiskohtaisempaan tarkasteluun. Muun muassa näillä ominaisuuksilla pysyt aina ajantasalla asiakassuhteen tilanteesta ja voit sopeuttaa tulevat yhteydenotot asiakkaan silloiseen tilanteeseen.

Myyntiin erikoistunut HubSpot kumppani

Hubit on CRM:ään ja datalähtöiseen myyntiin erikoistunut HubSpot kumppani. Tarjoamme kattavien HubSpot-käyttökoulutusten lisäksi asiantuntijanäkökulman prosessien kirkastamiseen ja implementointiin alustaan sekä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun tehokkaaseen yhteispeliin. Voit lukea lisää myynnin palveluistamme täältä. Ja jos tavoitteena on saada eri tiimit työskentelemään kitkattomasti yhdessä yhdellä alustalla, ota yhteyttä ja jutellaan!

Ota yhteyttä

Saatat myös tykätä

Kuinka seurata myynnin aktiviteetteja?
Kuinka seurata myynnin aktiviteetteja?
27 heinäkuuta, 2023

Organisaation myynnin parantamiseksi tulisi ymmärtää, mitkä aktiviteetit edesauttavat kriittisten tavoitteiden saavuttam...

HubSpot-uutuudet 2024: miten alusta kehittyy myynnin näkökulmasta?
HubSpot-uutuudet 2024: miten alusta kehittyy myynnin näkökulmasta?
31 tammikuuta, 2024

HubSpot kehittää alustaansa jatkuvalla syötöllä vastatakseen asiakkaidensa kasvaviin tietotarpeisiin ja tarjotakseen mah...

Sales Enablement & myynnin tehostaminen. Millä askelmilla käyntiin?
Sales Enablement & myynnin tehostaminen. Millä askelmilla käyntiin?
27 syyskuuta, 2018

Suomalaiset yritykset ovat ottaneet kiitettävästi käyttöönsä markkinoinnin automaation sekä mukavia harppauksia digitaal...