Toisinaan on vaikea muistaa, että firmasi parhaat markkinoijat ja myyjät eivät hörpi kahvejaan toimistosi kanttiinissa. Työntekijät toki tekevät parhaansa, mutta todellinen sankarisi ja bisneksen kasvun tae on tyytyväinen asiakkaasi.
Meidän online-ensin aikakaudellamme yrityksesi saa uusia asiakkaita helpommin mikäli se pystyy valjastamaan tyytyväiset, vanhat ja nykyiset asiakkaat sen puolestapuhujiksi. Muutama vinkki miten varmistat suositukset ja teet arvioiden antamisesta helppoa tärkeimmille kumppaneillesi.
Hyvä online arvio on maailman paras mainos
Faktat puhuvat sen puolesta. Kuluttajista 85% luottavat online-arvioihin yhtä paljon kuin henkilökohtaisiin suosituksiin (BrightLocal). B2B-markkinassa palveluita ja tuotteita vertaavat ja arvottavat sivustot puolestaan sikiävät ja kasvavat vahvasti.
Luemme G2Crowd:n arvioita kun valitsemme softaa ja matkustaessamme buukkaamme hotellit Trip Advisor:n avulla.
KOSKA... ONLINE TULEE ENSIN
Mitä tämä merkitsee? Asiakkaamme ostomatka alkaa verkosta. Haemme informaatioita, vertaamme vaihtoehtoja, etsimme syytä uskoa ja haluamme vahvistaa käsityksemme siitä, että lopulta teemme oikean ostopäätöksen.
Online tulee siis ensin, yleensä reippaasti ennen kuin myynti avaa dialogin ostoaikeissa olevan prospektimme kanssa. Kilpailu asiakkaista siis vaatii, että a) meillä on tyytyväisiä asiakkaita b) valjastamme nämä kirjoittamaan (mielellään) rehellisen positiivisia arvioita meistä ja jakamaan kokemuksensa verkossa koko maailman kanssa.
Kilpailu asiakkaiden arvioista vaatii työtä
Asiakkaiden merkitys liiketoiminnan kasvulle on digi-ajassa siis kova. Kuten kaikessa, mikäli haluaa näkyä kunnolla, olla läsnä oikeissa paikoissa oikealla hetkellä, ja toimia reaaliajassa 24/7, pitää sinun yrityksenä tai yhteisönä luoda selkeät prosessit ja investoida sekä resursseihin että sopivissa määrin teknologiaan (katso esimerkiksi HubSpotin Customer Hub).
5 asiaa asia, jotka kannattaa heti pistään kuntoon:
- Tee yrityksellesi napakka Customer Review -strategia. Määritä keneltä haluat arvioita tai palautetta, ja kiteytä mitä eri online yhteisöjä tai palveluita tämä todennäköisesti käyttää.
- Laita Facebook Business Page kuntoon. Panosta LinkedIn:iin. Aktivoi vahvimmat, ostomatkansa kannalta hyvässä vaiheessa olevat asiakkaasi kertomaan kokemuksistaan.
- Varmista selustasi ja kunnioita mailman suurinta hakukonetta. Tee töitä, että Google My Business on kunnossa. Kivijalka-kaupoille erityisen tärkeää ihan vain jo Google Mapsin vuoksi.
- Panosta teknologiaan. Asiakkaiden palveleminen ja tukeminen, ongelmien ratkaiseminen ja palautteiden antaminen - sekä ennen kaikkea palautteisiin reagoiminen - hoituvat tätä nykyä kätevästi myös Pk-yrityksiltä mm. modernien asiakaspalvelu-ohjelmistojen avulla.
- Optimoi sisällöt ja mediasi niin, että arvion tai palautteen antaminen onnistuu käden käänteessä niin blogissa, verkkosivuilla kuin sosiaalisessa mediassa ja tosiaan kriittisissä kolmansien osapuolten sivustoilla.
Negatiivinen arvio on mahdollisuutesi loistaa
Pitäisikö pelätä negatiivista palautetta? Toki, mutta suhtaudu niihinkin mahdollisuutena oikoa väärinkäsityksiä, tai korjata esimerkiksi selkeitä palvelukonseptin heikkouksia.
Jokaiselle meistä sattuu virheitä. Kykymme vastata kritiikkiin mahdollisimman nopeasti ja rehellisesti ratkaisee.
Meidän online ensin -markkinassamme leikkiin on syytä lähteä tai voit katsoa kun kilpailijasi popsivat asiakkaasi yksi toisensa jälkeen.
Asiakkaiden avulla kasvaminen on positiivista
Asiaan voi suhtautua hymyssä suin. Et tarvitse ylitse vuotavia kehuja, vaan aitoja kokemuksia - niitä asiakkaasi antavat mielellään kunhan osaat lukea hetken oikein.
Hubit on uusi kasvumarkkinoinnin ja myynnin asiantuntijaorganisaatio. Mikäli asiakkaiden ehdoilla tapahtuva kasvu kiinnostaa, pistä viestiä niin raapaistaan aihetta vähän pintaa syvemmältä.
Ja tietty. Anna mielipiteesi aiheesta!
Ps. 10 X tehokkaampi tapa kasvaa. Kyllä, tsekkaa infograffi: