Verkkoteknologia seuraa meidän liikkeitämme ja toimintojamme verkossa 24/7. Omistamalla kännykän ja käyttämällä verkkopalveluja helpottaaksesi tiedonsaantiasi ja tehdessäsi hankintoja annat samalla operaattoreille ja verkkotoimijoille tietoja itsestäsi. Tämän itsestämme luovutettavan tiedon määrä kasvaa jatkuvasti ja sitä myös hyödynnetään jatkuvasti enemmän. Mitä tämä tarkoittaa verkossa omia tuotteitaan ja/tai palvelujaan tarjoavien yritysten kannalta ja mikä vaikutus tällä on kuluttajan tai ostavan organisaation kannalta?

Kommunikaatioetiikka viestinnässä

Moni epäilee yksityisyyden suojan murenemista ja omaan verkkoidentiteettiin kohdistuvia väärinkäytöksiä. Epäily on aiheellinen ja tietoja keräävän toimijan tulee noudattaa hyvää kommunikointietiikkaa viestinnässään. Miten määritellään hyvä kommunikaatioetiikka?

Digitaaliset myynnin haasteet

Lyhyesti järjestelmien tulee toimia niin ettei niiden viestintäautomatiikka ole vastaanottajan kannalta häiritsevää. Vastaanottajan kokemus täytyy olla positiivinen ja hänen toimintaansa tukeva, että järjestelmä toimii teorian mukaan oikein. Tällainen kokemus on hyvin henkilökohtainen. Kuitenkin uudet tiedot ja ajankohtaiset ohjeet yleisesti koetaan positiivisina.

Parempaa asiakaspalvelua ja tehokkaampi myynti

Myyvän yrityksen ajatuksena voi olla perinteisen kenttämyynnin korvaaminen – tämä ei ole digitaalisten myyntijärjestelmien tarkoitus. Näillä järjestelmillä pyritään tukemaan varsinaista myyntiä, myös perinteistä kenttämyyntiä. Kenttämyynnin rooli hieman muuttuu, kontaktoitavat potentiaaliset asiakkaat ovat digitaalisten / verkkotiedottamisen kautta paremmin asioita tuntevia ja siten tuntevat omatkin tarpeensa aikaisempaa paremmin.

Kustannustehokkuus toteutuu myyntiorganisaatiolle automatisoitujen viestiketjujen ja laajemman asiakastuntemuksen kautta. Näin potentiaaliset asiakkaat saavat sellaista palvelua, kuin mitä ovat toivoneet ja samalla turhat häiriöt minimoidaan.

Asiakkaiden kannalta verkosta saadaan itselle ajankohtaista tietoa sillä tahdilla kuin itse halutaan ja toivotaan. On toimittajalle paljon mielekkäämpää tuottaa asiakkaalle arvokasta tietoa silloin kun asiakas sitä tarvitsee, mielellään ennen päätöksen tekoa. Päätöksenteon jälkeen se on myöhäistä. Siksi puheet asiakasdatan eettisestä käytöstä ovat myös ajankohtaisia. 

Myyjät vs. asiakkaat

Digitaalisiin verkkomyynnin ja markkinoinnin järjestelmiin on suhtauduttu hieman epäillen, molemmilla puolilla (myyjät ja asiakkaat). Viimeiset vuodet ovat osoittaneet, että ne toimivat ja niiden hyödyntäminen palvelee molempia osapuolia. Kuten kaikki työkalut oikein käytettynä ne toimivat hyvin. Niitä voidaan myös käyttää väärin. Vasaralla on mukava naulata nauloja, mutta vasaran osuessa peukaloon on tunne hyvin erilainen. Sähköisten järjestelmien edessä kuluttuja ja käyttäjä pystyy myös vaikuttamaan niiden toimintaan omalta osaltaan, niiden toimintaa voidaan estää ja mikäli häirintä on liiallista soitto ”pommittajalle” tai hänen esimiehelleen aiheuttaa toivotun reaktion, eli pommitus loppuu.

Myynnin ja markkinoinnin automaatiojärjestelmät

Myynnin ja markkinoinnin automaatiojärjestelmät nyt ja tulevaisuudessa

Myynnin ja markkinoinnin automaatiojärjestelmät tarjoavat merkittäviä hyötyjä, varsinkin nyt henkilöiden etsiessä itselle mielenkiintoista materiaalia verkosta entistä enemmän. Tämän vuoksi on tärkeää markkinointiautomaation ja myynnin kehityshankkeissa hyödyntää kokeneen kumppanin osaamista. Samalla varmistat, että sekä palveluntarjoajana että loppukäyttäjänä huomioit yksilösuojan ja mahdollistat digitaalisten kanavien positiivisen käyttökokemuksen. 


Avataanko digitaalisten kanavien ja työkalujen mahdollisuuksia?

Harkitseeko yrityksesi sitä seuraavaa, isoa harppausta? Kenties mietit millä tasolla ja millä keinoin digitaalisen viestinnän (sekä markkinoinnin että myynnin) kehitysprojektiin kannattaa rientää?

Sovi kanssani tästä ajankohtaisesta aiheesta palaveri.

Me Hubitissa olemme innostuneita myynnin ja markkinoinnin kehityshankkeista ja olemme saavuttaneet asiakkaidemme kanssa merkittäviä kehitysaskeleita kohti tyytyväisiä asiakkaita ja tehokkaampaa myyntimallia.

 

Saatat myös tykätä

PK-yritys kansainvälistyy. Miksi markkinoinnin automaatio ja digitalisaatio?
PK-yritys kansainvälistyy. Miksi markkinoinnin automaatio ja digitalisaatio?
27 elokuuta, 2019

Kansainvälistyminen perinteisin eväin on kallista ja hidasta puuhaa. Pk-yrityksen kannattaakin panostaa digitaalisuuteen...

Kaiken takana on tavoite ja data
Kaiken takana on tavoite ja data
17 syyskuuta, 2021

Menestyksen mahdollisuus Onnistumisten taustalla on havaittu muutos markkinassa, teknologiassa tai asiakaskäyttäytymises...

Parempi asiakaskokemus HubSpot integraatioiden avulla
Parempi asiakaskokemus HubSpot integraatioiden avulla
4 helmikuuta, 2020

Tänä päivänä kaikki yritykset joutuvat pohtimaan, kuinka tarjota merkittäviä asiakaskokemuksia nykypäivän digitaalisessa...