Mikä murros on menossa myynnissä ja miksi se on tärkeää B2B-yrityksille?

Viimeisimpien Gartnerin Seller of the future raporttien pohjalta voidaan nähdä mitä tapahtuu tulevaisuuden voittavien myyntiorganisaatioiden leireissä. Käänteisesti voidaan myös päätellä mitä häviäjien leirissä tehtiin ja mietittiin, tai paremminkin mitä ei tehty ja mitä ei mietitty.  

Ostamisen muutoksesta johtuva myyjien jatkuvasti vähenevä aika asiakkaiden kanssa pitäisi herättää myyntijohtajan kuin myyntijohtajan ajattelemaan myyjien ajankäyttöä ja kysymään, käyttävätkö myyjät aikansa siihen mikä merkitse eniten, eli asiakkaiden kanssa kommunikointiin?

Gartnerin mukaan elämme maailmassa missä nykyaikaisella CRM- järjestelmällä voidaan säästää 27% prosenttia myyjän ajasta yksinkertaistamalla myyjän prosesseja AI:lla, playbookeilla, scripteillä ja automaatiolla.

  • Kenellä on vielä varaa olla vanha ja tehoton myyntiorganisaatio?
  • Kenellä on varaa luottaa vanhoihin järjestelmiin ja prosesseihin?
  • Havahdutaanko muutokseen vasta sitten kun kilpailija vetää pienemmällä osaamisella ja pienemmällä organisaatiolla isompaa tulosta?

 

Miksi liiketoiminta on hyvä arvioida uudelleen 2024?

Generatiivisen AI:n ja uusien teknologioiden myötä  elämme fundamentaalisen muutoksen aikaa. 

Lue blogi tästä

Asiantuntijanäkemystä myynnin ammattilaisille.

Sovi tapaaminen tästä

5 indikaattoria, joiden pohjalta yrityksesi digitaalista kilpailukykyä voi arvioida

Yritysten polku digitaaliseen maailmaan on ollut pitkä ja kivinen. Investointeja on tehty oikealta ja vasemmalta vuodesta toiseen että saadaan työntekijöille ne työkalut, joilla kilpailukyky säilyy tai paranee. Uusia työkaluja otetaan käyttöön testimielessä, tarpeeseen, huvikseen ja kaikkea näiden väliltä. Yrityksillä on keskimäärin yli 200 erilaista applikaatiota  käytössään joilla kilpailukykyä on tarkoitus parantaa. Ongelmaksi on monelle yritykselle muodostunut  tämän suuren tekkikokonaisuuden hallinta.  Data on usein siiloutuneena eri paikoissa eri koodipohjilla, järjestelmien suuri määrä hiertää prosessien tehokkuutta eikä laadukkaita raportteja saada ulos kokonaisuuden hahmottamiseksi. Vaikka alkuperäinen tarkoitus on ollut tehostaa suorituskykyä ja johtamista, ollaan huomattu että järjestelmien ja työkalujen vaikutus voi olla päinvastainen jos niitä ei ole viritetty toimimaan yhdessä vastaamaan tämän päivän tarvetta.

Siksi yritys voi saada huomattavaa hyötyä pelkästään mappaamalla asiantuntijan kanssa nykyiset prosessinsa ja järjestelmänsä katsomalla mitä konepellin alta löytyy,  ja vertaamalla sitä markkinoiden nykyisiin parhaimpiin käytäntöihin, toimintamalleihin ja järjestelmiin jotka on kehitetty vastaamaan asiakkaiden nykyistä tapaa ostaa.  

1. Siiloutunut data

Tietosiilot ovat yrityksissä esiintyvä kitkakohta päällekkäisten ja vanhentuneiden tietojen ohella, jotka estävät liiketoimintaa toimimasta niin sujuvasti kuin sen pitäisi.

Lue lisää 

2. Tehottomat prosessit

Vastaako myyntiprosessisi asiakkaan ostoprosessia?  Onko myyjän, asiakaspalvelijan tai markkinoinnin ammattilaisen prosesseja automatisoitu yrityksessäsi nykypäivän standardien mukaisesti?

Lue lisää 

3. Raskas tekkistäkki AKA Frankespot

Hubspot ei ole kaikille. Katso tästä miten voit rakentaa oman tekkihirviön ja laske kustannus. Hanki erikseen applikaatiot mm. chatbot, blogit, ländärit, nettisivut, SEO, Ad platform, Social tools, web chat, email marketing tool, CRM, soittotyökalu, automaatiotyökalu, document tracking, kalenterisovellus jne jne... 

Lue lisää 

4. Mutulla johtaminen

Teknologia tarjoaa työkalut laajaan datan keräämiseen liiketoiminnasta ja sen hyödyntämiseen liiketoiminnan johtamisessa. Tästä huolimatta epäsopivat järjestelmät sekä muutosjohtamisen puute johtavat usein datan hyödyntämättä jättämiseen ja turhiin investointeihin. Tiedolla johtaminen vaatii yhtälailla motivaatiota tiedon tuottamiseen kuin sen hyödyntämiseen. 

Lue lisää

 

 

 

5. Käsityö vs automaatio ja AI

Gartner näkee tulevaisuuden myyjän kohtelevan teknologiaa yhtenä myyntitiimin jäsenenä, joka auttaa mm. myynnin suunnittelussa, prospektoinnissa, tapaamisten valmistelussa ja muissa myyjän tehtävissä joissa asiakas ei ole läsnä. Käyttämällä modernia CRM - järjestelmää myyjä voi Gartnerin mukaan säästää ajastaan 27% ulkoistamalla tehtäviä teknologialle. Järjestelmä pitää saada palvelemaan myyjää eikä myyjää palvelemaan järjestelmää.

Lue lisää 

 

 

Mitä yrityksesi pitää tehdä, että kilpailukyky säilyy ja/tai kasvaa 2024?  

Formatiivisen murroksen keskellä pelkkä reaktiivinen valmistautuminen ei riitä. Yhä useamman vertikaalin kohdalla seuraava digitaalinen loikka kannattee tehdä harkiten, sillä jaossa on iso potti: McKinsey:n arvion mukaan generatiivinen AI voi lisätä globaaliin talouteen $2.6 - $4.4 biljoonaa per vuosi. Mitä neuvoksi? 

  1. Puhdistakaa pöytä hetkeksi menneistä, ja arvioikaa uudelleen  toimialanne, teidän roolinne ja miten asiakkaille luodaan lisäarvoa.  Ennakkoluulottoman sisäisen ja ulkoisen tarkastelun lopputulema voi yllättää 
  2. Päivittäkää strategia ja kiinnittäkää erityistä huomiota a) mahdollistaako se erotttavan asiakaskokemuksen b) rakentaako se kilpailuetua, vai generistä kilpailukykyå c) johdetaanko sen totutumista datalla ja jos niin, niin onko KPI:t suhteutettu uuteen digitaaliseen todellisuuteen?
  3. Tehkää nykytila-analyysi ja sen pohjalta priorisoitu, mitattava, haastava mutta realistinen  toimenpide-ohjelma (Roadmap) 2024-2027

Usein suurin este ei ole teknologia, vaan muutoksen johtaminen. Toisinaan uuden rakentaminen tai sen päivittäminen voi olla haastavaa, koska oma horisontti on rajallinen - harkitkaa ulkopuolisen tahon hyödyntämistä osana kasvutarinanne rakentamista.

Suoraan asiaan? Varaa aika, niin arvioidaan yrityksesi digitaalisen kilpailukyvyn tila. Saat keskustelun lopputulemana räätälöidyn 5 kohdan toiminta-ohjelman.
 

 

Missä sinun yrityksesi menee?

Loimme kevyen viiden kysymyksen arvioinnin, mihin vastaamalla saat nopean yleiskuvan ja käsityksen yrityksesi digi-tilasta 2024. Se antaa aihetta pohdinnoille, ja halutaessasi voit varata syvällisemmän läpikäynnin konsulttimme kanssa.